Een nieuw jaar, een duurzame start. Zaterdag 15 februari werd het eerste Repaircafé van 2025 georganiseerd in het Spijkerkwartier. En wat een succes! Meer dan de helft van de reparatieaanvragen kon succesvol worden afgerond.
Bewust duurzaam - De reparateurs hebben samen met bezoekers weer een mooie impact gemaakt. Van tandenborstels tot boormachines, van jurken tot geluidsboxen – er werd van alles onder handen genomen. Van de 49 aanvragen die zaterdag binnenkwamen, kon meer dan de helft gerepareerd worden. "Mooi dat zoveel mensen een bewuste duurzame keuze willen maken," aldus organisator Germa Huijbers.
Een nieuwe kopen of toch beter repareren? - Een nieuw apparaat kopen als het oude het niet meer doet? Een van onze bezoekers leerde dat dit weekend wel af. Zijn Senseo apparaat had het een paar jaar geleden begeven. Daarom besloot hij een nieuwe te kopen. Toen ook die kapot ging, kocht hij weer een nieuwe. En, weer een nieuwe. Tot hij na drie kapotte koffiezetapparaten dacht: “Zonde om er voor de vierde keer eentje aan te schaffen.” Zijn komst naar het Repaircafé bleek een goede zet. De reparateurs wisten twee van de drie apparaten in ere te herstellen. Tja, en toen zat meneer plotseling met een overschot aan koffiezetapparaten. De volgende keer toch maar eerst langs het Repaircafé…dat bespaart niet alleen geld, maar ook nog eens een overschot aan de afvalberg.
Het deksel op je neus - Ook bezoeker Almi ervaarde het plezier van een succesvolle reparatie. Ze had een probleem met de Touchbin van het prullenbakdeksel die niet meer goed werkte. Haar kinderen drongen erop aan een nieuwe te kopen, maar zij had zelf al onderzoek gedaan naar het probleem. Ze wist precies wat er mis was, maar was onzeker om het zelf te repareren. Met haar onderzoek én de expertise en handigheid van onze reparateurs, bleek het probleem prima opgelost te kunnen worden. En de grap? Eenmaal thuis gebruikten de kinderen het prullenbakdeksel weer als vanouds: met een korte handbeweging ging het deksel open. Toen Almi haar kinderen vroeg: “Merken jullie niet dat er iets anders is aan de prullenbak?” begrepen zij niet wat ze bedoelde. Tot ze beseften dat het deksel na al die tijd weer werkten.
Elkaar versterken - De kracht van het Repaircafé ligt niet alleen in het oplossen van het probleem, maar ook in de ruimte die er is voor reparateurs om hun expertise te kunnen aanvullen en van elkaar leren. Zo werkten reparateurs Simon, Mustaq en Kevin afgelopen weekend samen aan de reparatie van een boormachine. Het apparaat vonkte bij gebruik. Vanuit hun achtergrond als engineer, wisten Mustaq en Simon dat de vonk veroorzaakt werd door een probleem met de koolstofborstel. Met een beetje WD40-spray, was het probleem zo verholpen. Bovendien leerden reparateur Kevin en de bezoeker iets nieuws.
Kortom, de verleiding is groot om onnodig nieuwe spullen en apparaten aan te schaffen. Wil jij ook eens steentje bijdragen aan duurzame consumptie? En, de kracht van het repareren ervaren? Kom dan op zaterdag 10 mei langs bij het Repaircafé!